04 November 2005

Rebecca Lofft

Hei! I år studerer jeg ved Høgskolen i Telemark på Rauland for å få en mastergrad i tradisjonskunst, nemlig i folkemusikk. Det er et toårig program, og i år har jeg et Fulbright-stipend. Jeg spiller hardingfele som hovedinstrument og bratsj som andreinstrument. Dette semesteret tar jeg filosofi og andre teoretiske kurs, men etter jul skal jeg begynne å lage min egen studieplan for å utføre mitt prosjekt. Siden jeg bare har Fulbright-stipendet i et år, skal jeg prøve å begynne på mitt
prosjekt så tidlig som mulig, i stedet for å vente til neste år som mange andre studenter på Rauland. Jeg håper jeg kan fortsette studiene mine her til neste år, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har råd til det.

For mitt prosjekt skal jeg forske om småmotivoppbygging og variasjon i hardingfelemusikk. Jeg er interessert i hvordan slåtter reiser fra sted til sted i landet og blir forandret gjennom tradering. Derfor skal jeg prøve å reise selv for å studere med mange forskjellige spelemenn og lære variasjoner av noen hardingfeleslåtter. Jeg har tenkt å produsere en CD til slutt med eksempler på variasjonene og småmotivoppbyggingen.

I tillegg til mine studier er jeg veldig opptatt med folkemusikk og folkekunst, særlig tekstil. Jeg lærer veldig mye fra vennene mine her om begge deler, og det er kjempemorsomt. Jeg går på Falkeriset Spelemannslag hver onsdag kveld, hvor jeg lærer masse feleslåttar fra Telemark. Det er mange konserter og dansekveld her på skolen, og det er et veldig hyggelig sted å bo, særlig for å studere folkemusikk.

Jeg har min egen weblogg med mer informasjon om hva jeg gjør i Norge i år.

Rebeccas weblogg